Main Article Content

Abstract

This article discusses the role of pastoral counseling in shaping the character of Christian Generation Z, focusing on the exposition of Proverbs 22:6 as a biblical foundation. The research background stems from the challenges faced by Generation Z in the fast-paced digital era, which necessitates a relevant spiritual guidance approach. The research problem addresses how pastoral counseling can serve as an effective tool in guiding Generation Z to uphold Christian values. This study employs a qualitative method based on literature research, examining relevant works on the concept of pastoral counseling and the exposition of Proverbs 22:6. The aim of the research is to identify the relevance of pastoral counseling in the context of faith formation for Generation Z. The novelty of this research lies in its biblical exposition approach, specifically linked to Generation Z and the challenges of the digital age. The research findings suggest that pastoral counseling, grounded in the principles of Proverbs 22:6, can help Generation Z develop strong Christian character through relevant and contextual approaches.

Keywords

generasi Z pastoral konseling pendidikan Kristen teknologi Christian education generation Z pastoral counselling technology

Article Details

Author Biographies

Sutarman Laia, Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta

Mahasiswa S1 Pendidikan Agama Kristen, Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta

Nehemia Nome, Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta

Dosen Tetap S2 Pendidikan Agama Kristen, Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta

References

  1. Anouw, Y. (2022). Teologi Penginjilan Dan Kepemimpinan Seorang Gembala Sidang. LOGIA: Jurnal Teologi Pentakosta, 3(2), 79–89.
  2. Anugerah, A. E. (2022). Percakapan Pastoral Yesus Dengan Simon Petrus: Analisis Naratif Yohanes 21: 15-19 Dan Implikasinya Bagi Percakapan Pastoral Pelayan Gereja Yang Hendak Mengundurkan Diri. Scripta: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kontekstual, 15, 125–135.
  3. Ardyan, E., Boari, Y., Akhmad, A., Yuliyani, L., Hildawati, H., Suarni, A., Anurogo, D., Ifadah, E., & Judijanto, L. (2023). Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif: Pendekatan Metode Kualitatif dan Kuantitatif di Berbagai Bidang. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
  4. Franky, F. (2022). Berintegritas Di Era Digital: Suatu Upaya Pelayanan Pastoral Konseling Untuk Lepas Dari Jerat Pornografi. Jurnal Teologi Injili, 2(2), 120–138.
  5. Gulo, R. P., & Agus Mawarni Harefa. (2023). Problematika Orang Kristen Masa Kini Dalam Bingkai Pelayanan Pastoral Konseling. Jurnal Pendidikan Agama Dan Teologi, 1(1), 93–103. https://doi.org/10.59581/jpat-widyakarya.v1i1.146
  6. Gulo, R. P., Zai, E., & Harefa, A. (2023). Pendidikan Agama Kristen dalam Masyarakat Majemuk: ELEOS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 2(2), 81–90. https://doi.org/10.53814/eleos.v2i2.32
  7. Gultom, J. M. P. (2022). Misi Gereja Dalam Pengembangan Praktek Penginjilan Pribadi Dan Pemuridan Generasi Z. Manna Rafflesia, 9(1), 18–36. https://doi.org/10.38091/man_raf.v9i1.241
  8. Harianto, G. P. (2021). Teologi Pastoral: Pastoral Sebagai Strategi Penggembalaan Untuk Menuju Gereja Yang Sehat Dan Bertumbuh. PBMR Andi.
  9. Jessica, J., Hermanto, Y. P., & Tedjo, T. (2021). Kriteria Guru Sekolah Minggu sebagai Gembala Anak Berdasarkan Yehezkiel 34:11-16. Didache: Journal of Christian Education, 2(1), 73. https://doi.org/10.46445/djce.v2i1.384
  10. Kaeng, A. T., & Siby, R. (2023). Mewaspadai Dampak Depresi pada Generasi Z. Sumikolah: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 50–58.
  11. Kelana, B., Riskinanto, A., & Nasyiah, M. (2023). Kepercayaan Generasi Z Dalam Menerima Sistem Informasi Kesehatan Mental di Indonesia. Jurnal SISKOM-KB (Sistem Komputer Dan Kecerdasan Buatan), 6(2), 154–159.
  12. Kelelufna, J. H. (2020). Tidak Patut Mendidik Menurut Jalan yang Patut: Studi Eksegesis Amsal 22: 6. DUNAMIS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 5(1), 18–36.
  13. Layantara, N. H., & Th, M. (2023). Pastoral Konseling Keluarga-Berdasarkan Kolose 3: 18-21. Penerbit Andi.
  14. Manumpak, J., & Gultom, P. (2023). Strategi Gembala Jemaat Dalam Pembangunan Motivasi dan Konsistensi Spiritual Generasi “Z.” Jurnal Gamaliel : Teologi Praktika, 5(1), 45–62. https://jurnal.stt-gamaliel.ac.id/index.php/gamaliel/article/view/152
  15. Nainupu, M., & Th, M. (2016). Peduli Terhadap Sesama Melalui Konseling Pastoral. Media Nusa Creative (MNC Publishing).
  16. Nanariain, T. A., & Pardosi, M. T. (2024). Peran Konseling Pendeta dalam Bimbingan Rohani dan Kebiasaan Positif Bagi Pemuda Kristen. Harati: Jurnal Pendidikan Kristen, 4(1), 39–53.
  17. Niemczynowicz, A., Kycia, R. A., & Nieżurawska, J. (2023). Managing generation Z: Motivation, engagement and Loyalty. Taylor & Francis.
  18. Nome, N. (2023). Urgensitas Pemahaman “Kerusakan Manusia Sebagai Gambar Allah” dalam Pelayanan Pastoral Konseling bagi Warga Gereja. Coram Mundo: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 5(1), 116–124.
  19. Nome, N., Zamasi, S., Sarumpaet, S., & Simanjuntak, L. Z. (2023). Edukasi dan Upaya Konseling Kristen bagi Remaja. Journal on Education, 5(3).
  20. Parlindungan, N. T., & Pardede, R. J. (2022). Model Pelayanan Pastoral Konseling Kristen: Remaja Kecanduan Game Online. SCRIPTA: Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kontekstual, 14(2), 106–129.
  21. Penyusun, T. (2006). The Integrated Life – Kehidupan Kristen Yang Seutuhnya. ANDI.
  22. Pranasoma, R. R., Natalin, C., Hizkia, J., & Salendur, H. (2021). Illuminate, 4(1), 60–68.
  23. Prasetyo, R. H., Asbari, M., & Putri, S. A. (2024). Mendidik Generasi Z: Tantangan dan Strategi di Era Digital. Journal of Information Systems and Management (JISMA), 3(1), 10–13. https://jisma.org/index.php/jisma/article/view/743
  24. Robert L. Alden. (2002). Tafsiran Praktis Kitab Amsal: Ajaran untuk Memiliki Kehidupan Teratur dan Bahagia. Literatur SAAT.
  25. Ronda, D. (2020). Gembala Sebagai Pemimpin Rohani. Kalam Hidup.
  26. Santoso, J., Damarwanti, S., Priana, I. M., Sembodo, T. B., & PA, A. T. (2021). Transformasi fondasi iman Kristen dalam pelayanan pastoral di era Society 5.0. Jurnal Teologi Berita Hidup, 4(1), 19–35.
  27. Soesilo, D. H. (2021). Mengenal Alkitab Anda. Lembaga Alkitab Indonesia.
  28. Tetelepta, H. B., & Gultom, J. M. P. (2022). Kontekstual Sinergitas Gereja Dan Influencer Rohani Dalam Pembangunan Spiritual Generasi “Z.” Jurnal Ilmiah Religiosity Entity Humanity (JIREH), 4(2), 308–328. https://doi.org/10.37364/jireh.v4i2.102
  29. Toding, N., Selvi, Y., Payung, R., Pilo, S., & Ra’pean, A. (2023). Pendidikan Kristen dalam keluarga dalam upaya membangun karakter anak generasi Z. Adiba: Journal of Education, 3(4), 510–519.
  30. Tuu, T. (2021). Dasar-dasar konseling pastoral. PBMR ANDI.
  31. Umboh, S. H. (2023). Etika Pastoral Konseling Bagi Hamba Tuhan. SESAWI: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 5(1), 16–30.
  32. Welch, E. T. (2020). Saling Berdampingan: Berjalan Bersama Orang Lain dalam Hikmat dan Kasih, penerj. Sung Sui Ling. Momentum.
  33. Winarsih, W. (2022). Menuju pemuridan yang efektif bagi mahasiswa Sekolah Tinggi Teologi generasi Z. Te Deum (Jurnal Teologi Dan Pengembangan Pelayanan), 12(1), 23.
  34. Wuwung, O., & Ering, A. (2021). Pertumbuhan Spiritualitas Generasi Z Pada Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(7), 429–438.