PELATIHAN PROGRAM PENDAMPINGAN PESERTA DIDIK DI SMA KRISTEN CITRA BANGSA KUPANG DALAM MELAKSANAKAN PENBELAJARAN JARAK JAUH (PJJ)

Authors

  • Junihot M. Simanjuntak Sekolah Tinggi Teologi Kharisma Bandung
  • Agus Setio STT Kharisma Bandung
  • Arnes Dela Lumban Toruan Sekolah Tinggi Teologi Kharisma Bandung
  • Febri Yanti Zebua Sekolah Tinggi Teologi Kharisma Bandung
  • Simson Nullik Sekolah Tinggi Teologi Kharisma Bandung

DOI:

https://doi.org/10.47457/jps.v2i2.154

Keywords:

training, program, mentoring, students, distance learning

Abstract

The objectives of this service are: 1) To review the role of the teacher in planning and implementing distance learning so that it runs effectively in the field according to the plan that has been prepared. 2) Providing distance learning that is of interest to students in accordance with programmed learning. The form of this activity is distance learning assistance for students of Citra Bangsa Christian High School, Kupang. Participants in this activity consisted of: 1) SMA Kristen Citra Bangsa Kupang, and 2) Students in grades X, XI, and XII. This activity is carried out by teaching methods using videos, lectures, discussions and questions and answers. The results of the mentoring activities are 1) an increase in the ability of SMA Kristen Citra Kupang teachers in the preparation of distance learning programs after being given training and mentoring; and 2) there was an increase in the skills of SMA Kristen Citra Kupang teachers in implementing distance learning after being provided with assistance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Homrighausen dan Enklaar. Pendidikan Agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia, 2001.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. “Surat Edaran Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 35952/MPK.A/HK/2020.” Mendikbud RI (2020): 1–2.

Manggoa, Ridolf S.Th. “Tantangan Mengajar Pada Masa Pandemi Covid-19.” Phronesis: Jurnal Teologi dan Misi 3, no. 2 (2020): 170–183.

Muh. Fitrah dan Luthfiyah. Metodologi Penelitian: Penelitian Kualitatif, Tindakan Kelas & Studi Kasus. Sukabumi: Cv. Jejak, 2017.

Nainggolan, Donna Mutiara, Nehemia Nome, and Ridolf S.Th. Manggoa. “Pentingnya Kontekstualisasi Pada Pendidikan Kristen.” Phronesis: Jurnal Teologi dan Misi 4, no. 1 (2021): 40–52.

Nainggolan, John. M. Menjadi Guru Agama Kristen. Bandung: Generasi Info Media, 2007.

Nainggolan, John M. Guru Agama Kristen Sebagai Panggilan Dan Profesi. Bandung: Bina Media Informasi, 2010.

Pengelola Web Kemdikbud. “Dampak Negatif Satu Tahun PJJ: Dorongan Pembelajaran Tatap Muka Menguat.” Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan.

Rozak Fahrudin, Abdul. “Permasalahan Dan Solusi Pembelajaran Jarak Jauh Di Masa Pandemi Covid-19.” Samarinda Pos.

Sanjaya, Wina. Perencanaan Dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana, 2010.

———. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana, 2008.

Sarwa. Pembelajaran Jarak Jauh: Konsep, Masalah, Dan Solusi. Indramayu: Adab, 2021.

Setyawanto, Agung. Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. Jakarta: Kencana, 2012.

Sidjabat, B. Samuel. Strategi Pendidikan Kristen. Yogyakarta: Andi, 1994.

Simanjuntak, Junihot. Ilmu Belajar Dan Didaktika Pendidikan Kristen. Yogyakarta: Andi, 2017.

Sukmadinata, Nana Syaodih. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2008.

Published

2021-08-30

How to Cite

Simanjuntak, J. M., Setio, A., Lumban Toruan, A. D., Zebua, F. Y., & Nullik, S. (2021). PELATIHAN PROGRAM PENDAMPINGAN PESERTA DIDIK DI SMA KRISTEN CITRA BANGSA KUPANG DALAM MELAKSANAKAN PENBELAJARAN JARAK JAUH (PJJ). Jurnal PKM Setiadharma, 2(2), 57–64. https://doi.org/10.47457/jps.v2i2.154