EDUKASI TENTANG PENTINGNYA KECERDASAN SPIRITUAL BAGI ANAK USIA 5-13 TAHUN DI DESA JANJANG

Authors

  • Sisi Sisi Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.47457/jps.v4i2.391

Keywords:

children , Janjang Village, PkM, spiritual intelligence

Abstract

This PkM activity was carried out in Janjang Village, Tayan Hulu District, West Kalimantan. The approaches used are field surveys and literature research. The PkM activities held were an effort to provide training to children aged 5-13 years in Janjang Village about the urgency of spiritual intelligence. The implementation of the service activities was motivated by the fact that some children in Janjang Village were experiencing degradation in their spiritual intelligence, so this had a significant impact on their spiritual life and morality which was not in accordance with the truth of God's Word. Looking at this problem, the PkM Service offered an idea as an alternative solution to the problem, namely: Providing education to children aged 5-13 years in Janjang Village about the meaning, benefits and indicators of spiritual intelligence that must be known, understood and manifested. The results obtained from this PkM activity are that children aged 5-13 years in Janjang Village already understand and comprehend the meaning, benefits and indicators of spiritual intelligence, as well as how to apply them in their lives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anjaya, Carolina Etnasari, and Y. A. A. (2022). Konstruksi Identitas Kekristenan Sejati dalam Ruang Publik Virtual. KHARISMATA: Jurnal Teologi Pantekosta, 4(2), 199–210.

Christnanda, A. S. (2021). Providensia Allah Terhadap Penyembahan Berhala Bangsa Israel Pada Masa Hakim-Hakim (Hak. 2: 6-23). Inculco Journal of Christian Education, 1(2), 181–191.

Ghunda, Daniel Ngongo, and H. P. P. (2023). Pengaruh Kecerdasan Spiritual Terhadap Penghayatan Seksualitas Mahasiswa Calon Imam di Seminari Tinggi. DUNAMIS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 7(2), 929–942. https://doi.org/10.30648/dun.v7i2.889

Gulo, R. P. (2023). Edukasi Pedagogi Tentang Urgensi Pendidikan Keluarga Bagi Orang Tua di Desa Tanjung Beringin. Jurnal PkM Setiadharma, 4(1), 42–50.

Hapsarini, Deslana R., W. S. (2019). Peran Orang Tua dalam Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Anak Di Era Masa Kini. Veritas Lux Mea: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen, 1(2), 100–118.

Harjanto, Hery, and H. F. (2021). Menangkal Kritikus Alkitab bahwa Manusia Bukan Ciptaan Tuhan yang Sempurna dan Tidak Lebih Baik dari Binatang. Gamaliel: Jurnal Teologi Praktika, 3(1), 60–71.

Juliawati, Fransiska, and H. H. (2021). Konsep Teologi Kekudusan Seorang Hamba Tuhan Menurut John Chrysostom. Manna Rafflesia, 8(1), 310–330.

Mau, Marthen, Saenom, and F. F. (2021). Peranan Membaca Alkitab Terhadap Kecerdasan Spiritual Anak Kristen. CARAKA: Jurnal Teologi Biblika dan Praktika, 2(1), 91–107.

Nadeak, Sanjay M.J.K, and E. S. (2022). Strategi Orang Tua dalam Mendidik Anak Usia Dini Menurut Amsal 22 : 6 Terhadap Perkembangan Kecerdasan Spiritual Anak dan Implikasi Bagi Orang Percaya. Jurnal TABGHA, 3(2), 130–154.

Nainggolan, H. T. (2020). Kecaman Tuhan Terhadap Dosa Yehuda Berdasarkan Penafsiran Yesaya 1: 10-20 dan Relevansinya. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat, 4(1), 64–78.

Nggebu, Sostenis, and V. P. A. (2022). Kesetiaan Nabi Yesaya dan Relevansinya Bagi Pengabdian Hamba Tuhan Masa Kini. Phronesis: Jurnal Teologi dan Misi, 5(2), 232–246.

Permanasari, S. (2022). Peran Orangtua dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Anak Sekolah Minggu di GBI Gandaria City (Skripsi).

Rompis, Febrianto, Mortan Sibarani, Ayu Lestari, and F. T. (2023). Kegiatan Pemuridan Bagi Jemaat GKSI Anugerah Padang dalam Pertumbuhan Rohani. Real Coster : Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 6(1), 23–33. https://doi.org/DOI:10.53547/realcoster.v6i1.246

Sinaga, Sahat Martua, and R. H. T. (2021). Prinsip Rendah Hati dalam Kepemimpinan Yosua Sebagai Role Model Pemimpin Masa Kini. Harvester: Jurnal Teologi dan Kepemimpinan Kristen, 6(1), 1–19.

Siyoto, Sandu, and M. A. S. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Literasi Media Publishing.

Susanti, M. R. (2020). Studi Biblika 1 Yohanes 4: 19 Tentang Mengasihi dalam Peningkatan Kepedulian Sesama. FILADELFIA: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen, 1(2), 106–119.

Tarigan, Berta, Tiur Imeldawati, and D. L. (2022). Faktor-Faktor Mengoptimalkan Kecerdasan Spiritual Anak Menurut Amsal 1 : 1-7. KERUGMA: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 4(2), 1–22.

Zaluchu, S. . (2020). Strategi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif di Dalam Penelitian Agama. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat, Vol. 4(No. 1), 28–38.

Zega, Y. K. (2022). Peran Guru PAK Memanfaatkan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik. JURNAL APOKALUPSIS, 13(1), 70–92.

Published

2023-09-29

How to Cite

Sisi, S. (2023). EDUKASI TENTANG PENTINGNYA KECERDASAN SPIRITUAL BAGI ANAK USIA 5-13 TAHUN DI DESA JANJANG. Jurnal PKM Setiadharma, 4(2), 138–147. https://doi.org/10.47457/jps.v4i2.391