APLIKATIF PENDIDIKAN KARAKTER DALAM MENGATASI DEGRADASI MORAL DI SMPTK SOLA GRACIA ARASTAMAR RANTEBALLA

Authors

  • Dewita Agresia Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta
  • Ena Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.47457/jps.v5i1.450

Keywords:

Bible, character, devotion, SMPTK Sola Gracia, student

Abstract

This service activity was held at SMPTK Sola Gracia Arastamar in Ranta Bella Village, Latimojong District, Luwu Regency, South Sulawesi. The PkM was held because many students at SMPTK Sola Gracia were experiencing moral degradation, such as being impolite, liking to curse, stealing and neglecting spiritual activities. This activity answers this problem by conducting education on applicable character education topics based on Christian religious values. The methods used are observation, two-way discussion, and library research. The results showed that SMPTK students who experienced problems after participating in PkM activities showed a behavioural transformation following moral values and Biblical principles. This activity will continue in the advanced monitoring stage, where the PkM team will control the students so that the activities carried out provide satisfactory and sustainable results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anisyah, N., Marwah, S., & Yumarni, V. (2023). Pendidikan Karakter dalam Pembentukan Akhlak Anak Pra Sekolah. 4(1), 287–295.

Atika, N. T., Wakhuyudin, H., & Fajriyah, K. (2019). Pelaksanaan Penguatan Pendidikan Karakter: Membentuk Karakter Cinta Tanah Air. Mimbar Ilmu, 24(1), 105–113.

Baskoro, P. K. (2021). Refleksi Teologis Kitab Hosea Tentang Peran Tuhan Terhadap Kekudusan. DIDASKO: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(1), 25–37.

Boiliu, I., Sihombing, A. F., Samosir, C. M., Simanjuntak, F., Pendidikan, P., Kristen, A., & Keguruan, F. (2020). Mengajarkan Pendidikan Karakter Melalui Matius 5 : 6-12. 1(Sinta 2), 61–72.

Casika, A., Lidia, A., & Asbari, M. (2023). Pendidikan Karakter dan Dekadensi Moral Kaum Milenial. Literaksi: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 13–19.

Debora, K., & Han, C. (2020). Pentingnya Peranan Guru Kristen dalam Membentuk Karakter Siswa dalam Pendidikan Kristen : Sebuah Kajian Etika Kristen. Diligentia: Journal of Theology and Christian Education, 2(1), 1–14.

Gulo, R. P. (2023). Edukasi Pedagogi tentang Urgensi Pendidikan Keluarga bagi Orang Tua di Desa Tanjung Beringin. Jurnal PkM Setiadharma, 4(1), 42–50.

Gulo, R. P. and T. S. (2023). Revitalisasi Pendidikan Kristen di Anticipating Era: Studi Eksposisi Efesus 5:15-16. TELEIOS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 3(2), 145–157.

Khatimah, H. (2022). Pengaruh Implementasi Pendidikan Karakter Terhadap Sikap Sosial Pada Siswa. WIDYA ACCARYA: Jurnal Kajian Pendidikan FKIP Universitas Dwijendra, 13(2), 127–132.

Laia, S. H. (2023). Pendengar dan Pelaku Firman Tuhan Berdasarkan YAakobus 1 : 19-27 dan Aplikasinya pada Orang Kristen Masa Kini. Jurnal Teologi Injili Dan Pendidikan Agama, 2(1), 19–27.

Mbeo, Ella Tesalonika, and A. B. K. (2021). Pembinaan Guru Pendidikan Agama Kristen dalam Pendidikan Karakter Peserta Didik di Sekolah. Didache: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 3(1), 17–29.

Nugroho, J., & Sari, D. N. (2020). Kawruh Pamomong : Pendidikan Karakter Kristiani Berbasis Kearifan Lokal. KURIOS (Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen), 6(2), 289–301.

Pasasa, A. (2021). Melalui Pribadi Dan Karyanya. 49–81.

Prawiromaruto, Imanuel Herman, and K. S. (2022). Pendidikan Karakter Kristen Melalui Pengutamaan Formasi Rohani. DUNAMIS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 7(2), 543–556.

Prawiromaruto, I. H. and K. S. (2023). Pendidikan Karakter Kristen Melalui Pengutamaan Formasi Rohani. DUNAMIS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 7(2), 543–556.

Sahartian, S. (2019). Pemahaman Guru Pendidikan Agama Kristen Tentang II Timotius 3:10 terhadap Peningkatan Kecerdasan Spiritual Anak Didik. Fidei: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 1(2), 146–172.

Stephen Tong. (1995). Roh Kudus,Doa dan Kebangunan. Momentum.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan; Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. IKAPI.

Sulhan, M. (2018). Pendidikan Karakter Berbasis Budaya dalam Menghadapi Tantangan Globalisasi. Jurnal Visipena, 9(1), 159–172.

Sumiati, U., & Mustoip, S. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar : Studi Kualitatif. EduBase : Journal of Basic Education Eksplorasi, 4(2), 22–28.

Telaumbanua, A. (2018). Peranan Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membentuk Karakter Siswa. JURNAL FIDEI, 1(2), 219–231.

Zaluchu, S. E. (2020). Strategi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif di dalam Penelitian Agama. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, Vol. 4(No. 1), 28–38.

Published

2024-04-30

How to Cite

Agresia, D., & Ena. (2024). APLIKATIF PENDIDIKAN KARAKTER DALAM MENGATASI DEGRADASI MORAL DI SMPTK SOLA GRACIA ARASTAMAR RANTEBALLA. Jurnal PKM Setiadharma, 5(1), 24–34. https://doi.org/10.47457/jps.v5i1.450