IBADAH RUMAH TANGGA: KELUARGA SEBAGAI KUNCI PEMULIHAN GENERASI KECANDUAN GADGET DI GKSI EL-SHADDAI

Authors

  • Tresa Marbun Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.47457/jps.v5i3.521

Keywords:

domestic worship, family, gadget addiction, spiritual recovery, young generation

Abstract

The growth of digital technology has changed many aspects of life, including the way children and young people connect and learn. The excessive use of gadgets among the younger generation has raised concerns about the negative effects on their physical, mental and spiritual health. In GKSI El-Shaddai Bojo, gadget addiction among children has started to affect their family life and their position in worship activities. This post aims to examine the position of household worship as a recovery facility for the gadget-addicted generation. This research was attempted using participatory observation and training procedures carried out at GKSI El-Shaddai Bojo, West Sulawesi. The results of this PkM activity show that household worship can be an efficient medium in reducing gadget dependence and strengthening spiritual values in the family. Through togetherness in prayer, praise, and dialogue of God's Word, the family is expected to produce an area conducive to the spiritual growth of children, while building their personalities to be able to experience the challenges of the digital age.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tresa Marbun, Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta

Mahasiswa S1 Pendidikan Agama Kristen, Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta

References

Aisyah, I. U., & Wijayani, N. Q. (2023). Penggunaan Gadget Terhadap Kualitas Tidur Dan Kesehatan Mental Remaja. Jurnal Multidisiplin Ilmu Sosial, 2(9), 31–40.

Arianci, J. D. (2021). PERANANAN PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN DALAM MEMBANGUN KELUARGA KRISTEN (R. Nehe (ed.)).

Desi, S., & A, K. (2018). Analisis Implementasi Pak Keluarga Di Gereja Gsja. Shanan Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 2(1), 37–67.

Dhandayani Amalia. (2020). , MODUL METODE PENELITIAN 2 (KUALITATIF).

Gea, A., Cahyadi, victoria anna, & liem, mey lim. (2016). Peran Gereja Memperlengkapi Para Pelayannya Untuk Menjadi Para Pemimpin Yang Mentransformasi Keluarganya. 1–23.

Hutahaean, H., Silalahi, B. S., & Simanjuntak, L. Z. (2020). Spiritualitas Pandemik: Tinjauan Fenomenologi Ibadah Di Rumah. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 4(2), 234. https://doi.org/10.46445/ejti.v4i2.270

Ichsan, I., & Ali, A. (2020). Metode Pengumpulan Data Penelitian Musik Berbasis Observasi Auditif. Musikolastika: Jurnal Pertunjukan Dan Pendidikan Musik, 2(2), 85–93. https://doi.org/10.24036/musikolastika.v2i2.48

Julianus, J., Gulo, Y., Situmeang, T. M., Maya, S., Widjaja, F. I., & Tafonao, T. (2022). Kepemimpinan Keluarga Sebagai Wadah Dalam Mempersiapkan Pemimpin Masa Depan Berdasarkan Nilai-Nilai Kristen. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 3(1), 31–45. https://doi.org/10.47530/edulead.v3i1.86

Kanal, P. (2024). Anak Kecanduan Gadget, Mengapa dan Bagaimana Mengatasinya? Universitas Gadjah Mada Kanal Pengetahuan Psikologi.

Manurung, K. (2022). Membingkai Kontribusi Orang Tua Kristen Dalam Mengajarkan Tanggung Jawab Pada Anak. CHARISTHEO: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 2(1), 73–85.

Oktaviyati, F., Faridawati, D., Siswanti, I. W., Havana, R. F., & Handayani, R. (2023). Analisis Dampak Radiasi Gadget terhadap Perkembangan Motorik dan Kognitif Anak. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi, 7(1), 74–80.

Purba, A., & Mandimpu, A. (n.d.). Pola Asuh Orang Tua Kristen Terhadap Anak Dalam Menghadapi Tantangan Kemajuan Zaman. 1–18.

Saba, E., Tari, E., & Rita. (2020). Implementasi Pendidikan Agama Kristen Dalam Keluarga Melalui Gereja. BONAFIDE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(2), 218–233. https://doi.org/10.46558/bonafide.v1i2.17

Setiawati, Y., & Fithriyah, I. (2020). Deteksi Dini dan Penanganan Kecanduan Gawai pada Anak. In Airlangga University Press.

Supratman, L. P. (2018). Penggunaan Media Sosial oleh Digital Native. Jurnal ILMU KOMUNIKASI, 15(1), 47–60. https://doi.org/10.24002/jik.v15i1.1243

Talizaro Tafona ’ o. (2015). PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN DALAM MASYARAKAT MAJEMUK (Issue 1).

Tan, T. (2021). The invisible character toolbox: menemukan dan menumbuhkan karakter Kristus pada anak. ANDI.

Tjendanawangi Saputra. (2022). Signifikansi Teori Horace Bushnell bagi Pendidikan Keluarga Kristianidi Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Abdiel: Khazanah Pemikiran Teologi,Pendidikan Agama Kristen Dan Musik Gereja, 6 no 1, 55–72.

Ulfah, M. (2020). DIGITAL PARENTING Bagaimana Orang Tua Melindungi Anak-anak dari Bahaya Digital? (N. Hamzah (ed.)). EDU PUBLISHER. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=wzsBEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=Dalam+realitas+kehidupan+modern,+di+mana+gadget+telah+menjadi+bagian+integral+dari+keseharian+anak-anak,+pendidikan+rohani+yang+dilakukan+di+rumah+menjadi+semakin+penting.&ots=uvr

Walalangi, W. L. (2020). Pentingnya Ibadah Keluarga dalam Mengabarkan Injil di GMIM. Educatio Christi, 1(2), 139-345,.

Wirawan. (2021). Pendidikan Kristen Dalam Keluarga Sebagai Pendekatan Pembentukan Karakter Anak. Harati: Jurnal Pendidikan Kristen, 1(1), 18–33.

Zen, E., & Hermanto, Y. P. (2021). Membangun Iman Anak Melalui Keteladanan Orang Tua Ditinjau Dari Persfektif Alkitab dan Perkembangan Anak. Davar : Jurnal Teologi, 2(1), 30–42. https://doi.org/10.55807/davar.v2i1.21

Zendrato, D. S. P., Novalina, M., Waruwu, A. T. M., & Simanjuntak, E. (2023). Family Altar sebagai Upaya Pembentukan Karakter Anak dalam Menghadapi Tantangan di Era Digital. KHAMISYIM: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristiani, 1(1), 15–27. https://ojs.sta-batu.ac.id/index.php/khamisyim/indexKHAMISYIM:JurnalTeologidanPendidikanKristiani%7C15

Published

2024-12-25

How to Cite

Marbun, T. (2024). IBADAH RUMAH TANGGA: KELUARGA SEBAGAI KUNCI PEMULIHAN GENERASI KECANDUAN GADGET DI GKSI EL-SHADDAI. Jurnal PKM Setiadharma, 5(3), 171–181. https://doi.org/10.47457/jps.v5i3.521