Bimbingan Belajar Matematika dan Membaca bagi Siswa di Desa Damar Makmur Kecamatan Tualan Hulu

Authors

  • Andra Andra Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta
  • Abad Jaya Zega Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.47457/jps.v6i2.526

Keywords:

elementary, math, reading, students, tutor

Abstract

This tutoring program aims to improve the reading and mathematics skills of elementary school students in Damar Makmur Village, Tualan Hulu District, Central Kalimantan, who face difficulties in formal learning. Limited time at school and parents’ busy schedules in the world of work mean that students need additional lessons. The program lasts for six months with a total of 72 sessions which include interactive teaching methods, initial tests, and regular evaluations to assess student progress. In its implementation, students are tutored for free at the GKSI Hosiana manse, with a study schedule three times a week. Evaluation results show significant improvements, where reading scores increased from 60 to 95, and mathematics scores from 55 to 100. This program succeeded in building students’ self-confidence and encouraging their interest in learning. With community support and parental involvement, it is hoped that this program can continue to improve the quality of education in the area. Keywords: Tutoring, Mathematics, Reading, and Elementary School Students.

 

Program bimbingan belajar ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan membaca dan matematika siswa Sekolah Dasar di Desa Damar Makmur, Kecamatan Tualan Hulu, Kalimantan Tengah, yang menghadapi kesulitan dalam pembelajaran formal. Terbatasnya waktu di sekolah seta kesibukan orang tua dalam dunia kerja sehingga siswa membutuhkan pelajaran tambahan. Program berlangsung selama enam bulan dengan total 72 sesi yang mencakup metode pengajaran interaktif, tes awal, serta evaluasi berkala untuk menilai perkembangan siswa. Dalam pelaksanaannya, siswa dibimbing secara gratis di pastori GKSI Hosiana, dengan jadwal belajar tiga kali seminggu. Hasil evaluasi menunjukkan peningkatan signifikan, di mana nilai membaca meningkat dari 60 menjadi 95, dan nilai matematika dari 55 menjadi 100. Program ini berhasil membangun kepercayaan diri siswa dan mendorong minat belajar mereka. Dengan dukungan masyarakat dan keterlibatan orang tua, program ini diharapkan dapat berlanjut untuk meningkatkan kualitas pendidikan di wilayah tersebut.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andra Andra, Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta

Mahasiswa S1 Teologi, Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (SETIA) Jakarta

References

Adolph, R. (2016). Qualitative Research Method in Education Field : A Guide for Researchers, Lecturers and Students (Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan : Panduan bagi Peneliti, Dosen dan Mahasiswa).

Burbules, N. C., & Hansen, D. T. (2019). Teaching and its predicaments. In Teaching and its Predicaments. https://doi.org/10.4324/9780429496967

Huitt, William. “Moral and character development.” Educational psychology interactive 110 (2004). (n.d.).

Jayanthi. (2019). Mathematics in society development - A Study. Iconic Research and Engineering Journals, 3(3), 59–64.

Kanti, Dr. Tirtha Karmaker, Dr. Mohammad Mustaqeem, Dr. Pratima Mishra, D. R. K. M. (2023). Teacher Education Skils And Practices. AGPH Books.

KHAIR, H. (2021). Peran Lembaga Pendidikan Dalam Masyarakat Di Era Modern. Darul Ulum: Jurnal Ilmiah Keagamaan, Pendidikan Dan Kemasyarakatan, 12(2), 24–36. https://doi.org/10.62815/darululum.v12i2.67

Kringelbach, M. L., Vuust, P., & Geake, J. (2008). The pleasure of reading. Interdisciplinary Science Reviews, 33(4), 321–335. https://doi.org/10.1179/174327908X392889

Kusuma, A. D. I., & Daien, A. (1973). Pengantar ilmu pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional, 126.

Metzger, Bruce M. The Text of the New Testament: Its Transmission, Corruption, and Restoration. Oxford University Press, 2005. (n.d.).

Mustari, Mohamad. Administrasi dan manajemen pendidikan sekolah. Prodi S2 Studi Agama-Agama UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 2022. (n.d.).

Pembelajaran, M., Assisted, T., & Tai, I. (2021). JPM UIN Antasari Vol. 08 No. 1 Januari – Juni 2021. 08(1), 1–17.

Sembiring, N. I. (2018). Komunikasi Antarpribadi Orangtua Terhadap Perkembangan Kecerdasan Anak Sd Negeri 043 Dimedan. Jurnal Lensa Mutiara Komunikasi, Vol 2 no.2, 1–12.

Syifa Musfiyyah, & Lu’Luil Maknun. (2022). Pengaruh Bimbingan Belajar Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. MUBTADI: Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 3(2), 157–171. https://doi.org/10.19105/mubtadi.v3i2.5497

Tari, E., & Hutapea, R. H. (2020). Peran Guru Dalam Pengembangan Peserta Didik Di era Digital. Kharisma: Jurnal Ilmiah Teologi, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.54553/kharisma.v1i1.1

Ubabuddin, U. (2022). PELAKSANAAN PENILAIAN PENGETAHUAN LISAN DALAM

PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Guruku: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 1(2), 129-140.

Miranti, M., Misdalina, M., & Tanzimah, T. (2024). PEMANFAATAN MEDIA

PEMBELAJARAN PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH PENGGERAK SD

NEGERI 72 PALEMBANG. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial, 10(2), 387-392.

Jemadi, G. (2023). Bimbingan Belajar Membaca dan Berhitung bagi anak-anak Usia

Sekolah Dasar di Desa Pemo. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara, 4(4), 4371-4374.

Magdalena, I., Annisa, M. N., Ragin, G., & Ishaq, A. R. (2021). Analisis penggunaan teknik

pre-test dan post-test pada mata pelajaran matematika dalam keberhasilan evaluasi pembelajaran di sdn bojong 04. Nusantara, 3(2), 150-165.

Madu, F. J. (2019). Bimbingan Belajar Membaca Bagi Siswa Usia Sekolah Dasar Di Desa

Golo Langkok, Rahong Utara, Manggarai, Nusa Tenggara Timur. Randang Tana-

Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 61-70.

Magdalena, I., Annisa, M. N., Ragin, G., & Ishaq, A. R. (2021). Analisis penggunaan teknik

pre-test dan post-test pada mata pelajaran matematika dalam keberhasilan evaluasi pembelajaran di sdn bojong 04. Nusantara, 3(2), 150-165.

Downloads

Published

2025-08-30

How to Cite

Andra, A., & Zega, A. J. (2025). Bimbingan Belajar Matematika dan Membaca bagi Siswa di Desa Damar Makmur Kecamatan Tualan Hulu. Jurnal PKM Setiadharma, 6(2), 99–110. https://doi.org/10.47457/jps.v6i2.526