Pelatihan Expository Preaching sebagai Strategi Pemberdayaan Pelayan Jemaat di GPIBI Immanuel Worship Yogyakarta
DOI:
https://doi.org/10.47457/jps.v6i2.641Keywords:
congregational empowerment, expository preaching, homiletics, community serviceAbstract
This community service program aimed to empower the congregation of GPIBI Immanuel Worship Yogyakarta in the ministry of the Word. Many members, especially youth, lacked confidence to preach due to the absence of formal training. There was also a common belief that preaching is solely the responsibility of pastors or those with special spiritual gifts. In fact, preaching is a communication skill that can be learned and developed. To address this need, an expository preaching training was conducted to equip participants with the ability to interpret Scripture contextually and deliver it systematically. The training methods included interactive lectures, group discussions, sermon simulations, evaluations, and mentoring. The research method used is qualitative with a descriptive approach, where data is collected through observation, questionnaires, interviews, and literature analysis. The results showed significant improvement in participants’ biblical understanding, confidence, and engagement in preaching, both in church and within their communities. This training strengthened a participatory and text-centered preaching culture, contributing to healthier and more contextual church growth.
Kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan memberdayakan jemaat GPIBI Immanuel Worship Yogyakarta dalam pelayanan firman. Banyak jemaat, khususnya pemuda, merasa kurang percaya diri untuk berkhotbah karena belum pernah mendapat pelatihan formal. Masih berkembang anggapan bahwa berkhotbah hanya tugas gembala atau mereka yang memiliki karunia khusus. Padahal, berkhotbah adalah keterampilan komunikasi yang dapat dipelajari. Untuk menjawab kebutuhan tersebut, diselenggarakan pelatihan expository preaching guna membekali jemaat memahami teks Alkitab secara kontekstual dan menyampaikannya secara sistematis. Kegiatan yang dilakukan dalam pelatihan ini meliputi ceramah interaktif, diskusi kelompok, simulasi, evaluasi, dan pendampingan. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif dengan pendekatan deskriptif, data dikumpulkan melalui observasi, kuesioner, wawancara, serta analisis literatur. Hasil pelatihan menunjukkan peningkatan signifikan dalam pemahaman, kepercayaan diri, dan keterlibatan jemaat dalam pelayanan firman, baik di gereja maupun dalam komunitas mereka. Pelatihan ini memperkuat budaya pelayanan yang partisipatif, berbasis teks Alkitab, serta mendukung pertumbuhan gereja yang lebih sehat dan kontekstual.
Downloads
References
Anggraito, N. (2001). Menyiapkan Khotbah Ekspositori secara Praktis. ANDI Offset.
Ayub Rusmanto. (2022). Urgensi Khotbah Ekspositori dalam Mewartakan Firman bagi Kemuliaan Tuhan di Tengah-Tengah Jemaat Masa Kini. Alucio Dei, 6(2), 152.
Azurdia III, A. G. (2009). Spirit Empowered Preaching. ANDI Offset.
Blegur, C., Sugiharto, A., Surakarta, J. K. M., & Solo, P. O. B. O. X. (2025). Keunggulan Khotbah Expository Sekolah Tinggi Teologi Berita Hidup , Indonesia.
Brotosudarmo, R. M. D. S. (2017). Seni Berkhotbah & Public Speaking: Mendidik Calon Pengkhotbah untuk Menjadi Pengkhotbah yang Andal dan Efektif. ANDI Offset.
Evans, W. (1998). Cara Mempersiapkan Khotbah. BPK Gunung Mulia.
Hamidah, J., & Syakir, A. (2021). Implementasi Pendekatan Andragogi Spiritual dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Mandiri Mahasiswa pada Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia FKIP Universitas Muhammadiyah Banjarmasin. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing, 4(2), 358–372. https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v4i2.1376
Hutauruk, M., Verawaty, H., & Mandobar, D. H. E. F. (2021). Komunikasi dan Khotbah (Suatu Kajian Teologi Komunikasi dalam Berkhotbah). Tepian: Jurnal Misiologi & Komunikasi Kristen, 1(1), 16–24.
Kamlasi, I., & Salu, M. L. (2019). Workshop tentang Master of Ceremony (MC) bagi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris FIP Universitas Timor. E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 10(1), 6. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v10i1.3134
Lisaldy, F., Pakpahan, G. K. R., & Suhartono, T. (2024). Khotbah Ekspositori yang Kekinian. Jurnal Imparta, 2(2), 113–126. https://doi.org/10.61768/ji.v2i2.91
Malik, H. K. (2008). Teori Belajar Andragogi dan Aplikasinya dalam Pembelajaran. Inovasi, 5(2), 1.
Parningotan, B., & Siskawaty. (2021). Peranan Khotbah dalam Pertumbuhan Iman Jemaat di GKSBS Rejosari. SCRIPTA : Jurnal Teologi Dan Pelayanan Kontekstual, 11(1).
Robinson, H. W. (2014). Biblical Preaching: The Development and Delivery of Expository Messages. Baker Academic.
Sibarani, M. (2018). Deskripsi tentang Khotbah yang Berkuasa secara Alkitabiah. Phronesis: Jurnal Teologi Dan Misi, 1(1).
Sibarani, Y. (2021). Panggilan Berkhotbah: Kiat Mempersiapkan dan Menyampaikan Khotbah Alkitabiah. PBMR Andi.
Siregar, E. (2022). Riset dan Seminar Sumber Daya Manusia. Widina Media Utama.
Solibut, E. (2023). Khotbah Humoris dari Perspektif Homiletika. Visio Dei: Jurnal Teologi Kristen, 5(2), 134–143. https://doi.org/10.35909/visiodei.v5i2.461
Solihin, B. (2009). 7 Langkah Menyusun Khotbah yang Mengubah Kehidupan. Literatur SAAT.
Stimson Hutagalung, Janes Sinaga, R. W. S. dan R. S. (2022). Pemahaman Konsep Keterlibatan Anggota Jemaat dalam Pelayanan dan Penginjilan terhadap Pertumbuhan Gereja berdasarkan Kisah Para Rasul 2: 46-47. Jurnal Teologi Kontekstual Indonesia, 3(1), 16–17.
Sunarto. (2021). Integritas Seorang Pengkhotbah dan Kualitas Khotbah dalam Pemberitaan Firman Tuhan. TE DEUM (Jurnal Teologi Dan Pengembangan Pelayanan), 7(1), 77–99. https://doi.org/10.51828/td.v7i1.103
Wijaya, H. (2018). Khotbah untuk Pendidikan Warga Jemaat. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Winardi, Y. D., & Tarigan, W. (2023). Tinjauan Perspektif Konseling terhadap Peran Gereja untuk Menumbuhkan Keterlibatan Pemuda dalam Pelayanan ( Studi Kasus di Gereja PIBI Immanuel Worship ). INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(6), 8465–8478. https://j-innovative.org/index.php/Innovative

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Winardi Tarigan, Yohanna Cristiani Oktavia Malau, Frendy S, Gilberth Ebzan Onora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).